Tema mjeseca: STUDENI.
SV. MARTIN IZ PORESA, ZAŠTITNIK SOCIJALNE PRAVDE (3. studenog)
Cijeli mjesec studeni podsjeća na one koji su subjekt socijalne pravde ili produkt socijalne nepravde: beskućnici (posvećen im je 12.11.), siromasi (16.11.), djeca (20.11.), žene (borba protiv nasilja nad ženama 25.11).
Pod „socijalnom pravdom“ mislimo da društvo ima moralnu obvezu brinuti za one u nevolji, ljudima koji nisu bili u stanju brinuti za sebe ili nisu imali podršku sustava, stvoriti jednake uvjete za sve. To je ujedno uvjet sveopćeg mira i napretka.
Istina je da postojanje nepravdi shvaćamo kad nas osobno dotaknu. Globalna ekonomska kriza, između ostalog, dovela je do znatnog porasta nejednakosti. Najmoćniji narodi, ljudi koji pripadaju tzv. Jakim silama, imaju u rukama pored svojih sudbina i sudbine najslabijih nacija. Za stvaranje društvene pravde potrebno je odnekud početi. Možda od etičkih političkih izbora, etičke ekonomije koja osim dobiti gleda i na osobu, od etičkog ponašanja pojedinca.
Iako se svjetski dan socijalne pravde obilježava 20. veljače, spomen Sv. Martina iz Poresa (Perù) podsjeća da i pojedinac može dati svoj veliki doprinos socijalnoj pravdi u svom okruženju. Sv. Martin je na svojoj koži osjetio težinu socijalne nepravde. Kao vanbračno dijete crnkinje i španjolskog viteza koji ga nije priznavao za sina radi crne boje kože, bio je svjedok poniženja crnačkog pučanstva. I sam crne boje kože, Martin je posebno bio osjetljiv prema afričkim robovima. Nosio im je hranu, neke je od njih i liječio. Kao član dominikanskog reda bori se protiv ropstva, protiv preziranja siromašnih i indijanskog pučanstva.
„Socijalnu pravdu kao društveni cilj, kao moralni zahtjev, ili kao obećanje, susrećemo od najstarijih biblijskih tekstova do gotovo svakodnevnih političkih poruka“, objašnjava prof. Ivan Magdalenić.
Bogatstvo nije zlo u kršćanskom svjetonazoru, ali postoji odgovornost i očekivanje da se bude dobar upravitelj svoga bogatstva. Sv. Martin podsjeća da smo svi pozvani biti akteri socijalne pravde. Osim znanstvenog i tehnološkog razvoja društva koji povećava rast društvenog bogatstva, za nastanak socijalno uređene države bitno organizirano i zauzeto djelovanje svih građana.